Een weekje Buenos Aires

25 februari 2019 - Buenos Aires, Argentinië

Ons weekje in Buenos Aires zit er bijna op. Het voelde en beetje als een time-out hier tijdens deze 3 maanden Zuid-Amerika. We waren hier natuurlijk al eerder geweest, 6 jaar geleden. Zelfs drie keer toen! De eeste keer bij de start van onze reis, toen mijn moeder plotseling overleed toen we hier twee dagen waren en we terug naar Nederland zijn gegaan; vervolgens één nachtje toen we na twee weken weer terug zijn gegaan en de volgende dag verder gingen naar Iguazu, en de derde keer waren we een paar dagen hier op weg van Ushuaia naar Peru. Een heel klein beetje ‘thuis komen’ was het dus wel. We zaten ook in hetzelfde deel van de stad, San Telmo, hoewel het deel hier officieel Monserrat heet. Vlak bij de Plaza de Mayo deze keer, waar geen dwaze moeders meer zijn te bekennen maar natuurlijk wel het Casa Rosada (en Pertutti, een erg fijne plek om koffie te drinken en mensen te kijken!). We hadden hier een prima appartementje in een prachtig gerenoveerd palacio uit 1913 (Palacio Raggio).

Qua weer was het een rare week, de eerste dagen was het erg warm tot bloedheet. Ook de porteños (inwoners van Buenos Aires) zelf vonden dat, we hebben erg vaak mensen horen verzuchten ‘Que calor!’ en ‘Mucho caliente!’. Het lag dus niet aan ons, het was echt erg warm: officieel zo’n 34 graden, maar ‘voelt als 36’! Gelukkig hadden we een goede airco, waardoor we altijd in ons appartement af konden koelen. We hebben dus ook maar rustig aan gedaan, en net als de Argentijnen zelf ons aan de siësta gehouden. Sinds gisteren (zaterdag) is het weer echter compleet veranderd, gisteren regende het zelfs! Ik las in een verhaaltje op Culture Trip (leuke app!) dat inwoners van Buenos Aires zodra het regent al hun afspraken canacelen. Nou weet ik niet of dat de reden was, of dat het gewoon kwam omdat het zaterdag was, maar in tegenstelling tot de voorgaande dagen was de hele buurt hier gisteren compleet uitgestorven. Lekker rustig, ja, maar ook bijna alle restaurantjes en winkels in de buurt waren ineens dicht. Een vreemde gewaarwording!

We hebben het dus vooral ‘rustig aan’  gedaan tijdens ons weekje hier. Weinig nieuwe dingen gedaan, het was vooral een hernieuwde kennismaking met een stad die ons zes jaar geleden heel goed was bevallen. En nu weer! Puerto Madero (op loopafstand) is nog veel leuker geworden dan het toen was, met erg veel leuke restaurants. In San Telmo wordt nog steeds tango gedanst op het Plaza Dorrego, en in Palermo zijn (na enig zoeken) nog steeds veel leuke terrasjes te vinden. Wat voor ons nieuw was: het museum voor moderne kunst in San Telmo (in een oude tabaksfabriek) en het leuke winkelcentrum Arcos District, gevestigd onder de (gerestaureerde) bogen van een spoorlijn aan de rand van Palermo. Natuurlijk zijn we ook (weer) in de kathedraal geweest, waar we zes jaar geleden waren toen mijn  moeder overleed (inmiddels is dat ‘de kathedraal van de paus’). En vandaag (zondag) de markt van San Telmo, waar verrassend veel leuke dingen te koop zijn (die we helaas niet allemaal mee kunnen nemen, de koffers zitten al vol!). Dankzij de gunstige koers van de Argentijnse peso (ofwel dankzij de inflatie hier) hebben we ook de hele week erg lekker gegeten. De cocktails en de ceviche bij Puerta del Inca waren echt fantastisch! Zelf koken doen we hier amper, zelfs ontbijten doen we buiten de deur (bij Adorado): geroosterd ambachtelijk brood met avocado en een gepocheerd eitje, koffie en vers sinaasappelsap voor ongeveer €5,50 ............... (en dat is dan het duurste ontbijt op de kaart).

Morgen op weg naar een voor ons ‘nieuw’ land, Uruguay! Om 16.00 uur vertrekken we met de Buquebus San Francisco  (de snelste catamaran ter wereld!) naar Montevideo!

Voor ons was het een leuke week hier in Buenos Aires. Voor veel mensen hier is het leven een stuk minder aangenaam ............ Buenos Aires heeft ontzettend veel daklozen, er wordt erg veel gebedeld. Het gaat in economisch opzicht  niet echt goed met dit land ..............

1. Anouk:
    25 februari 2019
    Heerlijk zo’n weekje relatieve rust, he?! Mooie foto’s weer! Veel plezier op de boot, die klinkt wel gaaf iig. Xxx
  2. Jan en Carla:
    25 februari 2019
    Hoi Ad en Hanneke, jullie worden op deze reis wel vaak verrast door het weer hè. Gelukkig is BA altijd leuk en "hoefden" jullie deze week niet zoveel. De komende weken zullen er nog genoeg nieuwe indrukken opgedaan gaan worden. Fijne dagen in Montevideo en dan op naar 4 maart in Bogotá! Groetjes vanuit een heerlijk lenteachtig Nederland, Jan en Carla