Een kleine terugblik

27 maart 2019 - Capelle aan den IJssel, Nederland

Het was een heerlijke reis, met (bijna) alleen positieve ervaringen. Al gedurende de reis hebben wij natuurlijk regelmatig de balans opgemaakt tijdens onze evaluatiemomentjes. Hier ter afronding een aantal feiten en ideeën op een rijtje!

De feiten:

• we zijn 87 dagen onderweg geweest
  • we zijn in 5 landen geweest (onze tussenstop in Sao Paulo, Brazilië niet meegerekend)
  • we hebben in 27 kamers/appartementen geslapen
  • we hebben 12 keer gevlogen (waarvan 4 keer met tussenlanding)
  • we hebben 5 keer een auto gehuurd
  • we hebben 5 keer met de bus gereisd (+ 1 keer een dagexcursie met de bus gemaakt)
  • we hebben 6 keer met een veerboot gevaren (+ 1 keer een boottocht van een hele dag gemaakt)
  • we hebben ruim 38.000 kilometer afgelegd.

De ideeën (in willekeurige volgorde):

• inmiddels is bijna overal in Zuid-Amerika goede koffie te vinden!
  • Chili, Uruguay en Panama zijn even duur als Nederland, Argentinië is voor ons belachelijk goedkoop en Colombia zit daar een beetje tussenin
  • Uber werkte vooral in Chili heel goed, in Colombia kun je net zo goed een taxi nemen (qua prijs en wachttijd)
  • de wegen vielen over het algemeen erg mee, de Carretera Austral was met onze 4x4 goed te doen
  • overal waar we zijn geweest zijn de verschillen tussen arm en rijk groot en zichtbaar
  • overal is men druk bezig algemene voorzieningen en infrastructuur te verbeteren (drinkwater, riolering, ziekenhuizen, internet, etc.)
  • mensen zijn overal vriendelijk en hulpvaardig, de Colombianen steken daar met kop en schouders bovenuit!
  • overal zijn klimaat en milieu een duidelijk issue, zelfs voor mensen die weinig of niets hebben!
  • het blijft wennen dat je nergens wc-papier in de wc mag gooien!
  • wij hebben ons nergens onveilig of ongemakkelijk gevoeld
  • de bussen in Chili zijn een goede manier om lange afstanden te reizen
  • Colombia is duidelijk een ‘jong’ land waar hard gewerkt wordt
  • er valt nog veel te ontdekken in Zuid-Amerika!

En wat vonden we nu het allerleukst?

Dat is natuurlijk appels en peren met elkaar vergelijken, maar toch een poging:

• de Carretera Austral rijden
  • de rit naar Cafayate
  • het heerlijke eten op een aantal plekken
  • de Valle de la Luna bij San Pedro
  • Colombia.

1. Rozanna van Doorn-Dahler:
    27 maart 2019
    Wat was dit weer een prachtige reislog met mooie foto’s en inspirerende verhalen! We hebben genoten!
  2. Adri Verhoosel:
    27 maart 2019
    Leuke conclusies van een geweldige reis! Chapeau!
  3. Jan en Carla:
    28 maart 2019
    Hallo Hanneke en Ad, heel fijn om te lezen dat de reis zo goed is bevallen en dat jullie weer veilig thuisgekomen zijn. Nogmaals bedankt voor alle mooie verhalen en prachtige foto's! Groetjes, Jan en Carla