Panama City, om te ‘ontwennen’!

27 maart 2019 - Capelle aan den IJssel, Nederland

Die 2,5 dag die we nog hadden in het vorige verhaal zijn inmiddels al weer even voorbij. We zijn ‘al’ weer drie dagen thuis en proberen hier weer te wennen. Onze laatste dagen in Panama zijn ook weer prima bevallen. We verbleven in hetzelfde appartement als toen we terugkwamen uit Ecuador 1,5 jaar geleden, wat inmiddels enigszins vernieuwd was: nieuw fornuis (wat we niet gebruikt hebben), en een nieuwe lift (plezierig!). Deze keer hebben we gelukkig geen stroomstoring meegemaakt zoals de vorige keer. De airco bleef dus werken, wat met een temperatuur van ruim 30 graden wel fijn is. En het grootste pluspunt van dit appartement, het dakterras, was nog even heerlijk (hoewel er deze keer geen water in het zwembad stond). De laatste avond hebben we vanaf dat terras nog deels mee kunnen genieten van een trouwpartij in de kerk aan de overkant van het plein.

Zoals ik al eerder schreef is er in 1,5 jaar weer veel gebeurd in Casco Viejo (of zoals men inmiddels blijkbaar prefereert Casco Antiguo). Veel gebouwen zijn opgeknapt of er wordt aan gewerkt, maar het theater aan de overkant van ‘ons’ plein was nog steeds niet klaar. En er blijft nog genoeg te doen zoals op de foto’s is te zien! De kathedraal (Basilica Metropolitana) hebben we deze keer wél kunnen bekijken; die móest natuurlijk af zijn voordat de paus er in januari op bezoek kwam!

Nadat we vorige keer de Miraflores sluizen in het Panamakanaal incl. museum hadden bekeken, zijn we deze keer naar het ‘Museo del Canal Interoceánico de Panama’ geweest. Hier wordt zeer uitgebreid de hele geschiedenis van het kanaal verbeeldt, te uitgebreid voor de ongeveer vijf kwartier die wij voor ons bezoek hadden uitgetrokken. En verder hebben we vooral een beetje door de straten geslenterd, cocktails gedronken en lekker gegeten, en heerlijk mensen zitten kijken vanaf ons dakterras waar het met een lekker windje heerlijk toeven was (in de schaduw).

Al met al een prima afsluiting van onze reis. Bedoeld om te ‘ontwennen’ zoals ik al schreef, omdat Panama nog wel Latijns-Amerika is maar toch vooral erg westers - en niet alleen qua skyline. Je betaalt er met dollars, hoewel ze ook de eigen Balboa kennen (die precies even veel waard is als de US dollar), en de prijzen lijken ook weer een beetje op die in Nederland.

We zijn dus weer terug, dit was het dan. Een succes, en zeker voor herhaling vatbaar ...............