Bienvenido a Colombia

6 maart 2019 - Salento, Colombia

En weer kunnen we, na Uruguay, een land aan ons lijstje van bezochte landen toevoegen: Colombia! Na zo’n 16 uur onderweg te zijn geweest werd de allereerste kennismaking een beetje negatief gekleurd door onze vermoeidheid. Het lange wachten (en dus staan) voordat we door de immigratie waren hielp daar ook niet echt aan mee, hoewel de beambten toch echt een stuk aardiger waren dan die in de USA bijvoorbeeld. We werden zelfs officieel welkom geheten in Colombia. Vervolgens een taxichauffeur die niets snapte van het adres dat wij hem opgaven: alleen een calle en een nummer was blijkbaar niet voldoende, maar wel het enige wat ik had. Enfin, hij heeft wel zes keer ‘tranquillo’ gezegd,  hij zou het wel vinden, en uiteindelijk kwamen we ook waar we moesten zijn: Selina La Candelaria, volgens de chauffeur geen hotel maar een hostel ........... misschien was dat het probleem? Voor de deur volop drukte en politie, want er was een ‘big event’ gaande dat waarschijnlijk (we weten het niet precies) iets met de start van het nieuwe collegejaar te maken had. Er werd ons meteen verteld dat dat alleen die ene avond zou zijn, en inmiddels weten we dat dat gelukkig ook zo was. Een band, een volle tent, en dus erg veel lawaai. En alléén maar jonge mensen ........... we voelden ons een beetje ‘out of place’! Onze kamer was echt prachtig trouwens, mét een piepklein balkonnetje aan de straat. Op zoek vervolgens naar een plek om te eten zijn we na wat omzwervingen bij ‘La Bruja’ (de heks) even verderop in de straat terechtgekomen. Heerlijk eten, leuke plek, helaas kon ik er door mijn erg pijnlijke benen (veel te lang gestaan!) niet echt 100% van genieten.

Na een uiteindelijk toch vrij rustige nacht (de muziek stopte écht om 23.00 uur!) de volgende dag een nieuwe frisse start gemaakt. Het was zondag, en dat betekent dat in Bogota een heleboel straten zijn afgesloten voor autoverkeer (de Ciclovia). Een drukte van belang overal, veel straatverkopers, hele families op de been, kortom het was gezellig druk. Na een prima ontbijtje bij ons ho(s)tel en weer een nieuw telefoonkaartje (zo makkelijk om overal internet te hebben!) op naar de eerste koffie bij Juan Valdez (van Anouk wisten we al dat de koffie daar goed is); we hebben er daarna nog de nodige bekertjes van gedronken, hij is echt lekker. (Volgens de eigenaar van ons hotel in Salento - middenin dé koffiestreek van Colombia - alleen veel te duur. Wij vinden 4000 peso’s, ongeveer €1,15, een prima prijs!)  Daarna op naar de eerste echte bezienswaardigheid van Bogota, het Museo del Oro. Gratis op zondag, dus druk, maar wat een fantastische collectie! Er was een tijdelijke expositie over het slavenschip de Marie-Séraphique uit Nantes die we eerst hebben bekeken. Mooi opgezette tentoonstelling die een duidelijk beeld gaf van de slavenhandel. Daarna een deel van de vaste collectie bekeken die zeer indrukwekkend is. Wat een hoeveelheid gouden voorwerpen is hier te zien! We hebben ons beperkt tot één verdieping, blijft er nog iets over ook voor een volgende keer. Toen op zoek naar een aardig restaurant, wat nog niet zo makkelijk was. We zijn uiteindelijk op een super leuke plek terecht gekomen, bij Madre. Duidelijk een hotspot in de stad, het was er bijna vol en ....... erg lekker! (De volgende dag zijn we dus maar teruggegaan.) Inmiddels hadden we ook al kaartjes gekocht voor de Tranvia de Bogota, een soort oud trammetje op wielen (ooit reed er een echte tram in Bogota) dat een rondrit maakt door La Candelaria terwijl een actrice regelmatig in steeds verschillende rollen en kostuums een stukje historie van Bogota laat zien. Heel amusant, ondanks dat we slechts een deel van het verhaal konden volgen (ons Spaans is nog steeds zeer beperkt). Na de uitgebreide lunch konden we ‘s avonds volstaan met (echt Frans) stokbrood en kaas van de Oxxo naast ons hotel, waarna we zonder lawaai dit keer konden slapen.

Onze tweede en meteen laatste dag in Bogota was Ad jarig en zijn we na een rustige start en een wandeling naar de prachtige maar helaas gesloten kerk van Nuestra Señora del Carmen weer heerlijk gaan lunchen bij Madre. Met vooraf een heerlijke gin-tonic want het was toch een beetje feest! Voor de Colombianen was het gewoon maandag, en de eerste dag na de zomervakantie. In La Candelaria blijken ongelooflijk veel scholen en universiteiten te zitten, dus vanaf de vroege ochtend was het een komen en gaan van scholieren en studenten. Leuk om vanaf ons balkonnetje te bekijken! Na onze weer erg lekkere lunch naar het Botero museum, een fantastische collectie kunst. Botero heeft veel van zijn eigen werk maar ook veel door hem verzameld werk van anderen in 2000 geschonken aan de Banco del República onder voorwaarde dat al dit werk permanent en gratis voor iedereen toegankelijk moest zijn. Alweer een gratis museumbezoek dus! Het werk van Botero zelf is heel bijzonder, de collectie van andere kunstenaars is zeker zo indrukwekkend. Picasso, Degas, Monet, Ernst, Moore, Freud, ................. wij hebben er in ieder geval erg van genoten!

En toen zat ons bezoek aan Bogota er al weer op. Voorlopige conclusie: Colombia is een leuk land, de Colombianen zijn aardige mensen en komen over het algemeen gelukkig over. Op naar Salento!

1. Jan en Carla:
    7 maart 2019
    Een nieuw land, dus nog meer nieuwe indrukken opdoen, heerlijk! En cultureel en culinair komen jullie nu duidelijk aan je trekken, ook lekker. Leuk dat Ad weer eens op een foto staat! Mag je wat ons betreft best vaker plaatsen (ook van jou, Hanneke..). Geniet nog maar goed van de laatste weken, groetjes van Jan en Carla
  2. Floor:
    8 maart 2019
    Ik krijg honger van die blogs van jou, al dat lekkere eten ;)