Salta la Linda

18 februari 2019 - Salta, Argentinië

Na ons verblijf in de Atacama woestijn zat onze tijd in Chili er op. Op weg dus naar Argentinië! Met Andesmar (salon cama, dus grote leren stoelen onderin de dubbeldekker) op weg over de Jama-pas naar Salta. Volgens plan zou de bus er 10,5 uur over doen; dat werden er helaas 12,5 door allerlei oponthoud. De bus was al een uur te laat in San Pedro, vlak buiten het dorp werd er aan de weg gewerkt (schade door de overstromingen), bij de grens duurde het (dat wisten we al wel) eindeloos voordat alles wat gecontroleerd moest worden ook gecontroleerd was, en ter hoogte van de Salinas Grandes in Argentinië zorgde een demonstratie tegen de lithium-mijnbouw nog eens voor oponthoud. EnFin, om ongeveer 19.30 uiteindelijk in Salta aangekomen, taxi naar appartement waar we door Graciela erg vriendelijk werden ontvangen. Prima appartement op een leuke plek, ingericht met antiek en vooral : met een heeeel groot terras! Ideaal, ook om (zoals de volgende dag bleek) de was te drogen, want er was ook een wasmachine. Lekker om weer even alles te wassen!

Salta, door veel Argentijnen en natuurlijk door de inwoners zelf ‘La Linda’ genoemd, is een redelijk grote stad (ongeveer 500.000 inwoners). Linda (mooi) zeker, om de paar blokken is er wel een parkje. Wij zaten net aan de rand van het centrum, op loopafstand daarvan, dus eigenlijk ideaal. Veel winkels en restaurants in de buurt, met als resultaat dat wij geen enkele keer ‘thuis’ hebben gegeten. Ontbijten aan de overkant van de straat (mét goede koffie) bij Teuco en verder veel empanadas gegeten (op de Plaza de Armas); Salta is ook de hoofdstad van de empanadas! Wat nog extra leuk was: in Salta hebben we Marijke en Geri ontmoet, ex-collega (Marijke) van Ad, die met een auto met tentje op het dak door Chili en Argentinië trekken. Afgesproken bij café Van Gogh (ja, zo heet het echt) en samen heerlijk gegeten (lomo natuurlijk, Salta is óók de capital del carne) bij El Solar del Convento. Leuk, zo’n ontmoeting ver van huis met bekenden, voor ons al de tweede keer tijdens deze reis.

Verder in Salta de must-see dingen gedaan: het archeologisch museum met de Andes-kinderen bezocht (kinderen die geofferd zijn en in 1999 bijna geheel intact gevonden zijn op grote hoogte in de Andes), en met de kabelbaan (geen wintersport en toch in een kabelbaan!) de Cerro Bernardo op. Op onze laatste avond nog een keer heerlijk gegeten in de upcoming wijk Balcarce (vlak bij ons appartement). Een prima afsluiting van ons verblijf hier in Salta la Linda!

1. Jan en Carla:
    18 februari 2019
    Dat was vast ook weer een prachtige rit, over de vierduizenders en zoutvlaktes naar Argentinië. Merkten jullie het verschil met Chili weer? Fijn dat Salta goed beviel. En dan nu weer "terug" in Buenos Aires en lekker de tijd om de stad verder te ontdekken, leuk! Tip: de parilla van Don Julio. We kijken uit naar de foto's! Groetjes, Jan en Carla