Belize deel 2

1 februari 2023 - Placencia, Belize

Inmiddels zitten wij op onze laatste plek hier in Belize, aan de kust in Placencia. Nog 3 nachtjes hier en één nachtje bij het vliegveld, en dan zit het er op. Tijd dus om nog even te genieten van zon, zee en andere plezierige dingen van het leven!

Na ons bezoek aan Tikal hebben we de daaropvolgende vrijdag weinig gedaan, het bleef ook overdag nog lang regenen. Tropisch dus. Maar op onze veranda was het nog steeds goed toeven!  En voor de lunch nog een keer naar The Bluffs.

Op zaterdag is het marktdag in San Ignacio, dus dat was voor die dag ons eerste doel. Een heel gezellige markt, waar de hele omgeving én alle toeristen op af komen. Helaas konden wij niets kopen want ……… we hadden het geld vergeten mee te nemen en de rij voor de ATM was zo lang dat ook ‘nieuw’’ geld halen geen optie was. Terug dus weer om het geld te halen en daarna meteen doorgereden naar Xunantunich. Ook weer een wat kleinere Maya-site een paar kilometer van San Ignacio, vlak bij de grens met Guatemala. Om er te komen moet je met een handbediend veerpontje waar 4 auto’s op passen de rivier over en daarna de heuvel op. Ook deze site ligt weer helemaal verscholen in de bossen en is maar voor een klein deel blootgelegd.. Het meest indrukwekkende bouwwerk hier is El Castillo, na Caracol het hoogste hier in Belize. In Xunantunich zijn een aantal stelae gevonden (pas in 2016) die afkomstig zijn van Caracol, een duidelijk bewijs voor de contacten en de strijd tussen de verschillende Maya-populaties hier in deze omgeving. Na ons bezoek aan Xunantunich hebben we definitief besloten dat dit onze laatste Maya-site was en dat we niet meer naar Caracol zouden gaan. Te ver en te ingewikkeld, want: aan- en afmelden bij checkpoint of met militair escorte mee, deels onverharde weg, die door de vele regen waarschijnlijk redelijk slecht zou zijn. En eerlijk gezegd hadden we nu ook wel genoeg Maya-tempels en andere bouwwerken gezien!

Op zondag, onze laatste dag in San Ignacio, dus wat meer in de buurt gebleven. Omdat het zo goed bevallen was qua locatie en eten nog een keer naar de Gaia Lodge gereden. Nee, niet nog een keer de klauterpartij naar Big Rock Falls, gewoon luxe lunchen. De laatste 10 km. via de dirtroad, deels langs een airstrip (van een andere luxe lodge daar) , waren door de regen ook hier wel wat slechter dan de vorige keer maar nog steeds goed te doen. En de lunch was weer heerlijk!

Maandag was het tijd om te vertrekken uit het Cayo district, op weg naar de kust. Ook nu weer een prachtige route door een heel groen landschap. Onze eerste geplande stop was even voorbij Armenia (ja, de namen van de plaatsen hier zijn vaak wonderlijk) langs de Hummingbird Highway. Elke highway hier (= redelijk goed geasfalteerde 2-baans weg) heeft een naam en geen nummer. De stop was bij Lamanai Chocolate, een kleine producent van bijzondere chocolade, gelegen in een soort tropische oase met groen, bloemen en kolibries. Daar een lekkere espresso en hot chocolate gedronken en twee repen van de chocolade gekocht. Toen verder door nog steeds groen, beetje heuvelachtig, landschap. In totaal hoefden we maar 2 uur en 45 minuten te rijden, dus dat kon heel rustig. Bij de kust aangekomen was het ook wel tijd om te lunchen, dus gestopt bij het Lost Reef Resort. En daar kwam net een flinke bui over met veel wind en regen! Onze fish-and-chips gegeten (en deels meegenomen in een doggybag) en nog even naar en over zee gelopen. Er zijn hier heel veel van die steigers naar een klein hutje op palen boven de zee, bij deze waren ook nog een heel stel pelikanen te zien.

Inmiddels was het nog maar een half uurtje rijden over het schiereiland dat Placencia is naar onze accommodatie waar we vanaf 16.00 uur terecht konden. Iets eerder daar aangekomen, in onze Beach Villa met uitzicht (tussen de palmbomen door) op de Caraïbische zee. Een heerlijke plek, groot appartement met groot balkon waar je de hele dag in de schaduw kunt zitten. En waar het de hele dag waait! Gisteren (dinsdag) naar de zuidpunt van het schiereiland gereden, waar Placencia Village ligt. Een klein gezapig dorpje met veel kleurige huisjes langs de sidewalk, een wandelpad door het dorp. Lunch bij Cosy Corner (leuker dan de naam doet vermoeden!), frappucino’s gedronken bij Brewed Awakenings (met een heel sacherijnige juffrouw aan de bar), boodschappen gedaan bij (weer) een Chinese supermarkt en een paar blikjes ‘Blue Marlin coffee stout’ gehaald bij Hobbs, de plaatselijk craft brewery. En dat is zoals we waarschijnlijk ook de komende drie dagen hier gaan doorbrengen. Weinig doen en (nog even) genieten van de warmte, daarom zijn we ook hier!

1. Jan en Carla:
    2 februari 2023
    Een heerlijk tropische plek als laatste verblijf! Terugkijkend merk je dat je ook in "maar" vijfeneenhalve week heel veel kunt zien en doen en ook nog lekker kunt relaxen, goede keuzes gemaakt dus!
    Geniet nog even van het goede weer daar, groetjes Jan en Carla
  2. Margriet en Luuk:
    4 februari 2023
    En nu nog lekker relaxen met goed weer in een heerlijke omgeving. Het was weer een mooie reis die we mee hebben kunnen beleven. Goede reis terug. M en L