Een weekendje Cafayate

20 februari 2019 - Cafayate, Argentinië

Salta bleek wel een relaxte stad te zijn, met haar vele pleinen annex parken, oude koloniale gebouwen en relatieve rust op straat. Om het nog relaxter te maken hadden we bedacht om twee nachtjes in Cafayate door te brengen, na Mendoza het tweede Argentijnse wijngebied, bekend vanwege de Torrontés. Daarom een auto gereserveerd, bij Alamo deze keer omdat die ook een kantoor op het vliegveld hebben (vanwaar we weer naar BA vliegen). Oorspronkelijk was het plan via Cachi naar Cafayate heen te rijden (over de RN40), maar dat plan hebben we na verhalen van Geri en Marijke over die weg én de hevige regenval van maandagnacht maar laten varen. Toen we de auto ophaalden bleken we die route ook helemaal niet te mógen rijden, dus heen en terug over de RN68. Nou, al tijdens de heenweg wisten we dat dat absoluut geen straf is! Oké, de eerste helft (van de 200 km.) is een beetje saai maar die andere helft is absoluut fantastisch met continu wisselende uitzichten. Schoonzus Carla schreef hierover toen zij hier was dat het misschien wel leek op sommige parken in de USA (waar zij nooit waren geweest). Nou, volgens ons lijkt het nergens op (😉)! Dit is zo’n bijzonder landschap, wij hebben dit nog nergens anders gezien. Dus nog een keer hier langs op de terugweg, met ander licht: graag!

Voordat dat zo ver was, hadden we natuurlijk ook nog bijna 1,5 dag op onze bestemming zelf, Cafayate. Een inderdaad erg relaxt plaatsje met een relatief groot centraal park/plein, omringd door wijngaarden. Ons hotelletje lag op amper 2 minuten lopen van het plein en daardoor ook erg dicht bij de heladeria waar WIJNIJS te koop is. Nadat we bij de overburen, Bad Brothers wine experience, een reservering voor het diner hadden gemaakt, werd dat ijs ons eerste doel. En ja, het smaakt echt naar wijn: een bol Malbec en een bol Torrontès, heerlijk! (Dat hebben we dus de volgende dag maar herhaald!)

Zo volgde de ene leuke ervaring weer op de andere, want ook ons diner bij Bad Brothers beviel uitstekend. Zij zijn geen wijnhuis met eigen wijngaarden, zij kopen de opbrengst van wijngaarden en maken daarvan hun eigen wijn. In het prachtige restaurant worden ‘kleine’ gerechten geserveerd en kun je hun wijn daarbij kiezen in verschillende hoeveelheden (van 40 cc tot een hele fles). Jammer genoeg gingen er een paar kleine dingetjes mis (verkeerde wijn geschonken, vlees te gaar), maar al met al toch een hele leuke avond. En we konden ons bed bijna in rollen!

De volgende dag (zondag) wilden we graag bij één van de bodegas gaan lunchen (en proeven). Online reserveren lukte niet, bij de tourist information kon men ons ook niet echt helpen, dus maar op goed geluk naar Piatelli. Daarvan had ik gelezen dat ze een lunch verzorgen, die op diverse sites goed wordt gewaardeerd. En ja hoor, we hadden geluk, om 14.30 uur konden we nog terecht voor de lunch. Meteen een mooie manier om het warmste deel van de dag (inmiddels toch wel 28 graden) door te brengen! En wat een lunch was dat ............ het ‘tasting menu’ van 5 gangen met een glas champagne vooraf en een bijpassende wijn bij elk gerecht (volgens hen proef-hoeveelheden, volgens ons gewone Hollandse glazen) zou in één van onze Nederlandse sterrenrestaurants niet misstaan! Probleem is dan nog wel dat geen enkel restaurant in Nederland er dit meer dan fantastische uitzicht bij kan leveren. Vanwege dat uitzicht hebben we deze toplunch afgesloten met een kopje koffie en nog een kopje koffie op het terras (zie vooral de foto’s!). Een topervaring!!!

Nog even wat ‘economische’ feiten: dit hele menu incl. champagne en wijnen , excl. koffie, kost ARS 1600 p.p., dat is ongeveer €37. Op onze eerste avond in Salta en net uit Chili gekomen hadden we ons al verbaasd over de prijzen hier in Argentinië, we dachten eigenlijk dat we ons vergistten bij het omrekenen. Maar nee, een goede fles Malbec hoeft in een goed restaurant niet meer dan €6 te kosten, net als een goede lomo trouwens. Hoe dat komt? We lazen in de krant dat Argentinië vorig jaar een inflatie van bijna 50% had, en afgelopen januari ook al weer zo’n 2,5%. Prettig voor ons, minder voor de Argentijnen. Ons verblijf hier wordt iedere dag goedkoper!

Op maandag was het weer tijd om richting Salta te gaan, en weer hebben we ons vergaapt aan de fantastische rotsen, bergen en kloven. Wat een bijzonder gebied! Misschien hebben we er nog meer van genoten omdat we ons realiseerden dat we hierna voorlopig vooral in steden (Buenos Aires, Montevideo, Bogota) zullen verblijven. Na een prima lunchstop bij hosteria Cabra Corral aan het begin van de avond naar Buenos Aires gevlogen, met Norwegian (!) die sinds het najaar ook hier in Argentinië vliegen. Een vliegtuig dat te vroeg vertrok, hoe merkwaardig is dat. Tegen 21.00 uur bij ons leuke appartement in een gerenoveerd palacio aangekomen (Palacio Raggio uit 1901) in een nog steeds erg warm Buenos Aires. Maar daarover meer in het volgende verhaal!

1. Jan en Carla:
    21 februari 2019
    Mooi, prachtig, schitterend... ja, je mond valt ervan open. Pech dat je niet over de RN40 kon rijden, daar zijn de rotsen nóg indrukwekkender.. Maar lekker eten en drinken lukt gelukkig goed, zo te lezen.
    Van de keuken in jullie appartement zul je vast niet veel gebruik maken met die lage prijzen!
    Geniet nog even van Argentinië en het warme weer. Veel plezier verder, groetjes Jan en Carla
  2. Ben:
    23 februari 2019
    Het kan toch niet nóg mooier worden dan in Chili?