Van Colombia naar Belize

22 januari 2023 - Ladyville, Belize

Ook onze laatste dag in Cartagena was lekker relaxed. Om 10.00 uur eerst naar de kapper, want na 4 weken is dat natuurlijk weer nodig. En het is ook prima gelukt, qua kleur. Kapster Olga van salon Diego Moya heeft haar best gedaan. Helaas ook bij de kapper alleen koud water, net als in ons appartement. Want: ‘Het is hier altijd warm dus we hebben geen warm water nodig’, zoals de verhuurder van ons appartement liet weten. Nou is het wel altijd warm, maar douchen en zeker je haar wassen met iets warmer water is toch echt een stuk comfortabeler. Na de kapper nog wat door de oude stad geslenterd, uitgebreide siësta op ons heerlijke terras bij het zwembad en ‘s avonds weer gegeten bij Sambal (dichtbij en erg lekker).

vrijdag 20/1 om 7.00 uur met een taxi naar het vliegveld voor onze vlucht naar Panama. Daar bijna 3 uur wachten op de vlucht naar Belize. Dit was de meest gunstige vlucht daarheen, die alleen op vrijdag gaat. Helaas door een wijziging eerder veel langer dan de oorspronkelijke vlucht, maar dat wisten we al. Helaas was op het splinternieuwe vliegveld,Tocumen in Panama een groot deel van de restaurants nog niet eens geopend, dus een bordje pasta in de wat oudere foodcourt van  terminal 1. Op de vlucht naar Belize hadden we elk 3 stoelen voor onszelf, lekker (ook voor die amper 2 uur)! Prachtige uitzichten ook voor de kust van Belize. Na de voorspoedige reis viel het op het vliegveld helaas een beetje tegen: bijna een uur wachten voordat we door de immigrations waren! Waarom? Geen idee, alles ging super langzaam terwijl wij zelf binnen de kortste keren klaar waren. Opgehaald door Mario van het River Bend Resort waar wij nu 3 nachten zijn. Klein stukje met de auto en dan overgezet met een bootje, dat is de enig manier om hier te komen. Meteen een prachtige tropische zonsondergang gezien. Na aankomst meteen weer op pad om te gaan eten, bij Di Bruwry, restaurant van de Belikin brouwerij. Lekker bier dus natuurlijk, en prima eten. Geen Caraïbische lekkernijen meer maar Amerikaans eten (de grootste groep toeristen hier is ook Amerikaans).

Onze cabin is eenvoudig, maar we hebben er uitstekend geslapen. Goede airco en een porch mét horren want hier aan de rivier zitten natuurlijk gigantisch veel muggen. Vandaag onze plannen wat bijgesteld: een auto gehuurd voor de rest van de tijd hier. We wisten inmiddels dat een ritje naar San Ignacio (onze volgende bestemming) al $125 kost, een ritje naar Belize City kost $30 (enkele reis) en een excursie naar Altun Ha (één van de Maya-sites hier in de buurt) zo’n $250. En een auto kost ongeveer $60 per dag. Even rekenen heeft ons doen besluiten dan toch maar een auto te huren voor onze resterende dagen hier. Dus als het goed is (this is the Caribbean man!) staat er morgen om 12.00 uur iemand met een auto bij de steiger op ons te wachten en rijden wij zelf naar Altun Ha en overmorgen naar San Ignacio.

1. Marc Verdoold:
    22 januari 2023
    Mooie sfeerfoto's, wat een geweldig kleurig land en kleurige kleding.
  2. Jan en Carla:
    22 januari 2023
    Heerlijk om nu op zo'n prachtig tropische plek in de natuur te zitten, na alle stedenschoon van de vorige weken.. Wel jaloersmakend nu wij hier nog kijken naar witte daken..
    Goed idee om zelf op pad te gaan om de omgeving te verkennen, geniet er van!
    Groetjes, Jan en Carla
  3. Margriet en Luuk:
    23 januari 2023
    Heerlijk om te lezen. We krijgen er een 'zonnig' gevoel bij. Mooie foto's. Genieten maar! Groetjes van M en L