Belize deel 1

27 januari 2023 - San Ignacio, Belize

Natuurlijk stond de auto (die wij gehuurd hadden) niet om 12.00 uur klaar ……… Wel een andere, die we voor één dag konden hebben, omdat de andere nog niet terug was (?). ‘s Ochtends daarom eerst een tochtje over de rivier met Chantal, één van de medewerkers van het resort. Een tropische rivier, heel groen, drie kleine krokodillen gezien en een heleboel leguanen.

Opgepikt bij de steiger door het verhuurbedrijf, contract getekend bij hun kantoor en op weg met onze auto-voor-één-dag naar Altun Ha zoals gepland. Daar een uurtje rondgewandeld tussen, op en over de Maya-ruïnes. Het is geen heel spectaculaire site, wel leuk om bijna alleen zo rond te wandelen. En de lay-out van de site was nog heel goed herkenbaar. Dit is de site waar ook een groot hoofd van jade is gevonden in één van de bouwwerken. Het origineel ligt in een kluis bij de nationale bank (want is miljoenen waard), in het kleine museum is een kopie te zien. Wij hadden het geluk net aan te komen toen een grote groep van een cruiseschip vertrok en toen we vertrokken kwam de volgende groep aan. Cruiseschepen leggen blijkbaar regelmatig aan in Belize City, en Altun Ha is dan een Maya-site die op vrij korte afstand ligt.

Vanaf Altun Ha naar Belize City gereden. Volgens verhalen op Internet niet de moeite waard, maar we hadden nu toch een auto. En inderdaad, niet echt de moeite waard. Weinig tot niets te doen, wat (volgens Chantal) ook  kan zijn omdat het zondag was. Wel nog een groepje pelikanen gezien bij wat vissers. Zij kregen de resten, de vis werd verkocht.

De volgende dag (maandag dus) weer naar het autoverhuurbedrijf bij het vliegveld om de auto om te ruilen en op weg naar San Ignacio in het Cato-district. De route (ruim 100 km.) voerde eerst nog een stuk door vlak land, zoals het er ook rond Belize City uitziet. Allengs waren er wat heuvels te zien, en uiteindelijk kwamen we in een echt heuvelachtig groen gebied. Ons huisje bleek een, vergeleken met River Bend, redelijk luxe verblijf. Leuk ingericht, redelijk ruime inventaris, twee grote bedden, een fantastisch terras/balkon helemaal omgeven door horrengaas, én eindelijk weer een warme douche! Onderweg hadden we, vlakbij ons huisje, al erg lekkere burgers gegeten en een lekkere cocktail gedronken, dus we konden meteen gaan genieten van ons terras. Compleet omgeven door tropisch woud, heerlijk!

Dinsdagmiddag naar de Maya-site hier in San Ignacio, Cahal Pech. Ook een kleine site, en ook hier weer bijna alleen! Daarna nog een drankje bij het naastgelegen resort met dezelfde naam (Cahal Pech) met prachtig uitzicht. Heel even San Ignacio ingereden om wat boodschappen te doen. Het dorp stelt niet veel voor. Woensdag wat eerder op pad, met als eerste stop de Big Rock Falls. Het grootste stuk over een prima nieuwe weg, de laatste kilometers over een dirtroad. De klim naar de waterval (naar beneden) viel ondanks de trapjes best tegen, de plek zelf was wel erg mooi. Terug omhoog was een flinke aanslag op de conditie, maar gelukkig hadden we onszelf een lunch bij het iets verderop aan de dirtroad gelegen resort, de Gaia-lodge, beloofd. En dat was ook echt een beloning! Een super-de-luxe resort, met prima eten en bijzondere cocktails op een terras met fantastisch uitzicht. Dat hadden we echt verdiend! Op de terugweg boodschappen bij Brothers, weer zo’n Chinese supermarkt, en weer even San Ignacio in om een tour naar Tikal te boeken. Dat wilden we maar niet zelf gaan doen, bovendien mag de auto (waarschijnlijk) ook niet naar Guatemala.

Gisteren dus met Cayo Inland Expeditions een tour gedaan naar Tikal in Guatemala. Keurig op tijd (6.45 uur) opgehaald bij ons verblijf en na nog twee andere stellen (uit Seattle en Toronto) opgehaald te hebben op naar de eerste stop: de grens met Guatemala. Daar de gebruikelijke procedures, die weer wat extra stempels in de paspoorten opleverden. Daarna met de Guatemalaanse van en gids verder. Onderweg een korte stop bij een groot moerasgebied met bijzondere vogels en een stop voor toiletbezoek en gratis koffie bij een souveniershop. Daar vertelde onze gids Willy aan de hand van een maquette ook wat meer over Tikal en wat we daar zouden gaan bekijken. Heel handig en duidelijk!

Verder weer naar onze bestemming, onderweg helaas wat oponthoud door wegwerkzaamheden, maar na zo’n 1,5 uur (met onderweg nog het doorgeven van onze bestelling voor de lunch) aangekomen. Toen met een hobbelende volgeladen truck omhoog (scheelde zo’n 40 minuten lopen volgens Willy) bij de start van onze wandeling aangekomen. Lopend door het tropische regenwoud hebben we een klein aantal van de vele, vele bouwwerken bekeken. Er is in dit gigantisch grote park nog maar een klein deel van de aanwezige bouwwerken blootgelegd , er wordt nog steeds aan gewerkt. Onderweg kon één van de tempels beklommen worden, wat Ad wel heeft gedaan maar ik niet. Eergisteren was de aanslag op mijn knieën al wel groot genoeg! De wandeling eindigde op de Gran Plaza, een werkelijk imposant terrein met twee grote tempels. Een groep locals was daar bezig met een echte ceremonie met veel rook en vuur.

Na weer een ritje in de nu redelijk lege hobbelende truck weer terug met ons busje, op naar de lunch bij restaurant Mundo Perdido. Een prima lunch met soep, fajitas met kip/rundvlees, rijst en groenten en fruit. Daarna de weg terug, zonder oponthoud deze keer. Om ongeveer 17.30 weer terug en toen was het net gaan regenen. En dat doet het nu nog steeds! Wat een mazzel dat we deze tour gisteren hebben gedaan!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Margriet en Luuk:
    28 januari 2023
    Alweer veel fraais. We beleven de reis met jullie mee, zoals jij die beschrijft. M en L
  2. Jan en Carla:
    29 januari 2023
    Wat prachtig allemaal: de jungle, de bijzondere acco's en de bezoeken aan die Maya-ruïnes. Slim om met stokken te klimmen trouwens, hopelijk zijn de knieën nu weer oké. Leuk dat we nu regelmatig foto's krijgen waar jullie zelf op staan. Het einde van jullie reis komt dichterbij, geniet nog even verder! Groetjes, Jan en Carla
  3. Rozanna van Doorn-Dahler:
    1 februari 2023
    Wat een gedetailleerd, interessant reisverslag weer. Jullie laten ons zo echt meegenieten van jullie reis! We zien uit naar de volgende blogs. Nog veel reisplezier!
    Hartelijke groet, Jan en Rozanna